Akaryakıtların yanma verimini artırmak için yapılan işlemlerden biri yüzey alanını artırmaktır. Yüzey alanı arttıkça yakıt daha fazla oksijen molekülü ile temas edecek ve dolayısıyla karbonlaşmadan (is oluşturmadan) çok daha yüksek verimde tepkimeye girecektir. Akaryakıtlar bir brulör (burner) ile yüksek basınçta püskürtülerek sisleştirilir ve bu şekilde yanma odasında yüksek ısıl değere ulaşılır. 

Örneğin kalörifer yakıtı olan Fuel Oil 4 bir ısı değiştirme eşanjörü yardımıyla parlama noktası seviyesinde (yaklaşık 60 °C) ısıtılarak yüksek basınçla brulöre püskürtülür ve bu esnada yanma gerçekleşir. Akaryakıtın sisteme beslenebilmesi için belirli bir akışkanlıkta olması gereklidir. Akışkanlığın incelendiği başlıca analizler viskozite ve yoğunluk analizleri olup sistemin kararlı işletilebilmesi için bu analizler son derece önemlidir.  Fuel oil yüksek viskozitede olduğundan temas ettiği yüzeylerde kalıntı bırakır ve bu kalıntıların temizlenmesi zaman alır. Ayrıca temizlik aşamasında fuel oil'i çözebilecek çözücülerin kullanılması da gerekir. 

Bu nedenle hızlı sonuç vermesi ve temizlik prosedürünün basit olmasından fuel oil analizlerinde hidrometreden yararlanılır. Hidrometreler daldırıldıkları sıvının kaldırma kuvvetine göre sıvıya batar ve belli bir noktada dengeye gelerek askıda kalırlar. Bu askıda kalan bölgeye yerleştirilen bir ölçek (skala) sayesinde de karşılık gelen sıvı yoğunluğu belirlenebilir. 

Yandaki resimde görülen hidrometrenin geniş tarafı sıvıya daldırılarak üzerindeki ölçek yardımıyla sıvının yoğunluğu kolaylıkla belirlenir. 

Analizin aşamalarını inceleyecek olursak;

1. Analiz numunesini çalkalayarak homojen hale getirin. 
2. Mezür numune ile doldurulur. 
3. Hidrometre sıvıya daldırılır.
4. Hidrometrenin denge konumuna gelmesi beklenir ve yoğunluk kaydedilir.
5. Bir kağıt havlu yardımıyla hidrometreyi temizleyiniz.

 

Hidrometrenin üst ucu 0,900 g/cm3 yoğunluğa kaşılık gelmektedir. Fuel oli numunesinin üst sınırının hidrometre ile kesiştiği noktadan yapılan yoğunluk ölçümü ise 0,991 g/cm3 değerindedir. 

No comments